Intelligence Economique

Code Cours
2324-FLSH-DIV-FR-T154
Language of instruction
French, English
This course occurs in the following program(s)
Training officer(s)
Olivier ARIFON
Period

Présentation

Modalités

Evaluation

Ressources

Bibliography

<b>Ouvrages et articles sur l’IE</b>|| <ul> <li>Adidam, P. T., &amp; Gajre, S. (2009). Cross-cultural competitive intelligence strategies. Marketing Intelligence &amp; Planning, 27(5), 666-680</li> <li>Calof, J. L., &amp; Wright, S. (2008). Competitive intelligence. European Journal of Marketing, 42(7/8), 717-730. </li> <li>Gray, P. (2010). Competitive intelligence. Seattle: Data Warehousing Institute.</li> <li>Harbulot, Ch. (2019), <i>Manuel intelligence économique</i>, Puf, Paris. </li> <li>Jr, T. W. (2000). Competitive intelligence. Executive Excellence, 17(10), 7. </li> <li>McGonagle, J. J., Vella, C. M., &amp; SpringerLink (Online service). (2012). Proactive intelligence: The successful executive's guide to intelligence. London: Springer London. </li> <li>Sewdass, N. (2012). Proposing a competitive intelligence. South African Journal of Information Management, 14(1) </li> <li>White, D. (1998). Competitive intelligence. Work Study, 47(7), 248. </li> <li>Delbecque, Eric, (2015), L'Intelligence économique pour les Nuls, First.</li> <li>Moinet Nicolas et Elhias, Ines, (2019), Cent cas d'intelligence économique</li> <li>Moinet, Nicolas, Guilhon, Alice, (2017), Intelligence économique. S'informer, se protéger, influencer, Pearson.</li> </ul> || <b>Sur la désinformation</b>|| <ul> <li>European Commission, &amp; Directorate-General for Communication Networks, C. and T. (2018). <i>A multi-dimensional approach to disinformation</i><i> </i><i>: Report of the independent high level group on fake news and online disinformation.</i> <a>https://data.europa.eu/doi/10.2759/739290</a></li> <li>Empoli, G. da. (2019). <i>Les ingénieurs du chaos</i>.</li> <li><i>LES MANIPULATIONS DE L’INFORMATION</i><i> </i><i>: Un défi pour nos démocraties</i>. (s. d.). 214.</li> <li>Mercier, A., &amp; Pignard-Cheynel, N. (Éds.). (2018). <i>#info</i><i> </i><i>: Commenter et partager l’actualité sur Twitter et Facebook</i>. Éditions de la Maison des sciences de l’homme.</li> <li><i>PR180416_Countering-Fake-News.pdf</i>. (s. d.).</li> <li><i>Tackling online disinformation a European Approach.pdf</i>. (s. d.).</li> <li><i>The EU digital strategy unpacked_ How the European Union plans to tackle disinformation over the next five years _ EU DisinfoLab.pdf</i>. (s. d.).</li> <li><i>The-Disinformation-Ecosystem-2018.pdf</i>. (s. d.).</li> <li>Wylie, C., &amp; Blanchard, A. (2020). <i>Mindfuck</i><i> </i><i>: Le complot Cambridge Analytica pour s’emparer de nos cerveaux</i>.</li> </ul> || Une vidéo : <a>https://www.youtube.com/watch?v=fxcNjda3-xs</a>||